Υπεύθυνοι Καθηγητές: Κατσαντά Ξανθή

Στο υλικό για τον γραμματισμό έχει συνεισφέρει ο Νίκος Νάσιος, ο οποίος δίδαξε στο ΣΔΕ Αγρινίου κατά τα προηγούμενα έτη.

Βασικός Σκοπός του γραμματισμού:

Ο κοινωνικός γραμματισμός δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους, μέσω των κοινωνικών επιστημών, να προσεγγίσουν επιστημονικά τα κοινωνικά φαινόμενα στο βαθμό που αυτά εμπλέκονται στα ενδιαφέροντά τους, συνδέονται με τις εμπειρίες και τα βιώματά τους , αποτελούν καθημερινές πρακτικές ή θέματα-ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία στην οποία ζουν.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι:

Το περιεχόμενο του κοινωνικού γραμματισμού δεν σχετίζεται με την επιβολή, κάλυψη και συγκρότηση σε επιστημονική γνώση μιας συγκεκριμένης εκ των προτέρων διδακτέας ύλης αλλά καθορίζεται και διαμορφώνεται από τη δυναμική σχέση αλληλοεπίδρασης του εκπαιδευτή με τους εκπαιδευόμενους.

Βασική επιδίωξή του είναι να μυήσει τους εκπαιδευόμενους στις κοινωνικές επιστήμες ώστε να αποκτήσουν εκείνες τις γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν από καλύτερη θέση, ως ενεργοί πολίτες, το περιβάλλον στο οποίο ζουν, όπως για παράδειγμα:

  1. Να αναγνωρίζουν τις κοινωνικές καταστάσεις και τους κοινωνικούς ρόλους
  2. Να είναι ενημερωμένοι και να έχουν υπεύθυνη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή
  3. Να αναπτύξουν ή να βελτιώσουν τους τρόπους με τους οποίους σκέφτονται και αντιμετωπίζουν τη ζωή, τους ανθρώπους και τα γεγονότα
  4. Να μη διστάζουν να παίρνουν αποφάσεις και να αντιμετωπίζουν κοινωνικά προβλήματα
  5. Να επιχειρηματολογούν διαμορφώνοντας και υπερασπίζοντας απόψεις
  6. Να σέβονται διαφορετικές απόψεις

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι του κοινωνικού γραμματισμού υλοποιούνται μέσα από θεματικές ενότητες – σχέδια δράσης που πηγάζουν από τις κοινωνικές επιστήμες (Κοινωνιολογία, Πολιτική Επιστήμη, Πολιτική Οικονομία κ.α ) και περιλαμβάνουν τρία επίπεδα:

  1. Γνώση και κατανόηση της πολυπλοκότητας των κοινωνικών φαινομένων , τα οποία αγγίζουν άμεσα την εμπειρία και τα βιώματα των εκπαιδευόμενων.
  2. Απόκτηση της ικανότητας να χειρίζονται οι εκπαιδευόμενοι αυτές τις γνώσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο, όταν δηλαδή τις χρειάζονται.
  3. Προσπάθεια για επιστημονική προσέγγιση των κοινωνικών φαινομένων, καθώς και παροχή ενός πλαισίου για συνεχή μάθηση, ώστε μετά την αποφοίτησή τους να συνεχίσουν να είναι ενεργοί πολίτες στηριζόμενοι σε επιστημονικές αρχές και μεθόδους.

Είναι φανερό ότι όλα τα θέματα με τα οποία ασχολείται ο κοινωνικός γραμματισμός είναι διαθεματικά. Δεν αφορούν μία αποκλειστικά επιστήμη. Ωστόσο οι εκπαιδευτικοί στόχοι μπορούν να καθοριστούν κατά κοινωνική επιστήμη, όπως για παράδειγμα στην Κοινωνιολογία:

  1. Να κατανοήσουν την ισχυρή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνία. Να αντιληφθούν ότι αποτελούν μέλη ενός κοινωνικού συνόλου του οποίου δέχονται τις επιδράσεις και στη διαμόρφωση του οποίου επιδρούν και οι ίδιοι.
  2. Να κατανοήσουν ότι η κοινωνία είναι οργανωμένη θεσμικά ( τυπικά ή άτυπα) από το μικρό επίπεδο ( την παρέα ή την οικογένεια ) έως το μακρό επίπεδο π.χ. τους διεθνείς οργανισμούς.
  3. Να μάθουν να αναγνωρίζουν τις κοινωνικές καταστάσεις όπως την κοινωνική διαστρωμάτωση και τον κοινωνικό έλεγχο, καθώς και τους κοινωνικούς ρόλους και την πολλαπλότητα των κοινωνικών ταυτοτήτων.

Εκπαιδευτικό Υλικό Γραμματισμού:

Σχέδια Δράσης: